Just nu känns det helkonstigt att skriva om något annat är den makabra situation vi i vår bransch har hamnat i. Att driva restaurangföretag med inriktning på B2B är sannerligen inget spännande just nu. Att ta beslutet att säga upp fem personer dagen före julafton måste utan tvivel klassas som en företagares absoluta mardröm.
Hemskt!
Men – det finns alltid ett MEN… I allt elände så finns det och kommer det funnas ljuspunkter. Så har det varit historiskt och så kommer det vara/bli även denna gång. Ett litet sådant exempel är K-märkts Nya Specialkostpolicy.
Färre gäster att ta hand om gav mer tid vid skrivbordet och tid för ett gammal gnagande problem som behövde hanteras. Specialkosten. En företeelse på restaurang som har vuxit lavinartat de senaste fem åren. Tidigare var det några nötallergiker och laktosintoleranta här och där – idag är det ganska normalt med upp till 25-30% specialkost i en grupp och i vissa grupper kan det till och med vara fler än så.
K-märkts lösning är en Specialkostpolicy som i grund och botten bygger på två saker.
- Vi säger inte nej till något (vi hatar ju att säga nej i vår bransch)
- Vi tar betalt när tjänsterna vi utför är utanför grundnivån
Redan här skriker någon. ”Det är min rätt som människa att välja vad jag äter och det är hutlöst att det ska kosta extra”.
Är det det?
Kan du gå in på en HM och köpa en byxa och begära att de lägger upp benen – utan kostnad. Nej – tänkte väl det. Varför ska man då kunna göra det med mat på en restaurang?
Kanske bör här noteras att jag i första hand pratar om specialkost i samband med satta gruppmåltider som är ett av K-märkts fokusområden. Lite mindre om specialkost vid a’la carte-sammanhang. Men vad vet jag – kanske finns det möjlighet att transferera en del av tankar/modeller även till detta.
Tillbaka till ämnet.
Anledningen till att vi har infört en specialkostpollicy är fyra till antalet:
1. Vi vill kunna ge alla gäster en lika härlig matupplevelse och hög matkvalité – oavsett om man har behov av specialkost eller ej.
2. Vi vill undvika att någon far illa genom att det serveras mat som gästen inte tål.
3. Hållbarhet. Vi vill genom ett strukturerat arbete minska matsvinnet – som kan vara en ökad riskfaktor vid specialkost.
4. Vi vill ha hög service och erbjuda gästerna möjlighet att välja vad man helst önskar – men önskemål utöver en viss grundnivå kommer med ett pris.
Här kan du läsa hela policyn:
https://www.kmarkt.se/wp-content/uploads/2021/10/specialkost-policy.pdf
Som du ser så är det inte bara en policy som statuerar när och vad utan också hur. Vi har tagit fram en metod med en liten ”flagga” hos gästen som säkerställer en smidig och säker hantering när det är mycket gäster och specialkost att hålla reda på.
Går du och funderar på specialkost – kanske hur du ska lösa det på din restaurang/hotel/konferensanläggning/eventlokal? Kanske har du oxå lite tid över som kan läggas på förbätttkingsprojekt?
Sätt upp din egen policy – eller sno vår. Ni är mer än välkomna att använda vår modell rakt av eller som grund vid framtagande av en egen. Har ni frågor eller funderingar så är ni mer än välkomna att höra av er till mig (Jens, 0702-693377, jens@kmarkt.se). Kopiera även mer än gärna vår anmälningsblankett (excel-fil) som vi tycker underlättar för både beställare, mottagare och köket – den finns att tanka ner på vår hemsida.
Ju fler vi är som anammar någon typ av reglering kring specialkost som gynnar både kvalitet, säkerhet, hållbarhet och ja-sägand – ju bättre är det både för oss, branschen och gästerna.
Dela gärna detta inlägg till dina vänner i branschen – jag tror att vi är många som fått gråa hår kring specialkostfrågan de senaste åren och att vi som bransch kan utvecklas framåt och vi proaktivt agerar i frågan.
Vill du se en liten film i ämnet (framtagen av BFUF – Besöksnäringens Forskning och Utvecklingsfond) kan du kolla här: https://bfuf.se/play/
Som sagt – kan jag göra något i frågan finns jag här… // Jens